گلیم فرش آشپزخانه

 عشایر بر روستاییان در گذشته به کمک الیافی که در دسترس داشتند و از جنس پشم، ابریشم، کرک و … بود، صنایع‌دستی مختلفی را تهیه می‌کردند.  گلیم و گبه یکی از انواع زیر انداز و راه اندازی بودند که فرش ماشینی و گلیم فرش امروزه از آن‌ها الهام گرفته شده است. در بازار می‌توانید گبه ماشینی و گلیم فرش در مدل‌های زیبایی را ببینید که برای هرکسی جالب و جذاب است. این محصولات آنقدر خوش آوازه هستند که حتی در بازارهای جهانی نیز به وفور از آنها استفاده می‌شود و به عنوان یک کالای صادراتی در نظر گرفته می‌شوند.

گلیم و گبه چه تفاوت هایی با هم دارند؟

برای اینکه بدانیم گلیم و گبه چیست و چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند باید ابتدا هر کدام را به صورت جداگانه بشناسیم. در دوره‌های قدیم به با موی بز و گوسفند گلیم و گبه بافته می‌شد. تار و پود گلیم بر روی دار چله بافته می‌شدند  و در نهایت نه تنها به عنوان زیرانداز، بلکه به عنوان چادر، رو انداز و … و مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

تفاوت گلیم و گبه در چیست؟

مواد اولیه با نخ‌هایی که زنان عشایر می‌تنیدند تهیه می‌شد و گاهی اوقات رنگ آنها کاملا طبیعی و رنگ پشم اصلی بود. درحال حاضر با نخ‌های مختلف از جمله اکرلیک و سایر نخ‌های مصنوعی گلیم و گلیم فرش ماشینی تولید می‌شود. البته گبه و گلیم دستباف در بازارهای جهانی طرفداران خاص خود را دارند.

اما گبه چیست؟ گبه نیز فرشی تمام پشمی است که نقشه آن حاصل ذهن بافنده آن بود. این گبه دستباف در گذشته به عنوان زیرانداز، پوشاننده رختخواب و … مورد استفاده قرار می‌گرفت. گبه پرزهای بلندی دارد و در گذشته در بین مناطق جنوب غربی مانند استان فارس، بوشهر، خوزستان و… بافته می‌شد. در حال حاضر گبه ماشینی در بازار کم نیستند و می‌توانید با قیمت مناسب‌تر آن‌ها را خریداری کنید.

انواع گلیم و گلیم فرش

در حال حاضر به علت افزایش تقاضا برای گلیم و گلیم فرش، گلیم فرش ماشینی را هم در بازار می‌بینید. فرش شناسان گبه و گلیم را به مدل‌های مختلفی تقسیم بندی می‌کنند که حاصل طرح و کاربرد آن‌هاست. برخی از انواع گبه، گلیم و گلیم فرش‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گلیم قشقایی

گلیم قشقایی از طرح‌های مشهور ایرانی است که از گذشته تاکنون در بازار فرش دیده می‌شد. این طرح خاص و الهام گرفته از طرح‌های هندسی، ظرافت و درخشندگی رنگ و طرح و زیبایی خاصی دارد. این گلیم‌ها گاهی اوقات با بافت‌های چاک دار تهیه می‌شد و فضای خالی بین بافت‌های آن دیده می‌شد.

گلیم هرسین

گلیم هرسین نیز یکی از گلیم‌هایی است که در گذشته بافته می‌شد و به صورت نقش‌های ریز توسط بافندگان فرش و گلیم طراحی می‌شد. رنگ‌های قرمز، سفید، سرمه‌ای و سرخابی رنگ‌های اصلی گلیم هرسین هستند. هستند. این گلیم نیز در تاریخچه ایران جایگاه ویژه و خاصی دارد.

گلیم فرش فانتزی

علاوه بر گلیم، گلیم فرش نیز به بازار وارد شده است و مشتریان بیشتری دارد. از این زیرانداز که ترکیبی از فرش و گلیم است، به عنوان یک فرش زیبا استفاده می‌شود. گلیم فرش فانتزی دارای طرح و رنگ‌های مدرن  است و برای دکوراسیون مدرن و شیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلیم فرش آشپزخانه

برای انتخاب فرش برای آشپزخانه کار سختی است؛ چون باید از نظر رنگ و طرح خود را با دکوراسیون و اجزای متنوع آشپزخانه هماهنگ کند. از طرفی به گونه‌ای نباشد که سریع کثیف شود.  گلیم فرش آشپزخانه با طرح‌هایی مناسب این فضا تدارک دیده می‌شود و معمولاً جنس آنها به گونه‌ای است که قدرت تمیز شوندگی بیشتری دارند.

گلیم فرش دستباف

البته گلیم فرش دستباف نیز در بازار وجود دارد که قیمت آنها به نسبت گلیم فرش‌های ماشینی بالاتر است. برای طراحی این گلیم فرش‌ها  از طرح گلیم سنتی در کنار طرح‌های مدرن استفاده شده است تا نشان دهنده هنر و تاریخچه زیبای این فرش باشد. فرش دست بافت با نخ طبیعی ارزش بالایی دارد و مشتریان آن‌ها در بازار جهانی کم نیست.

گلیم فرش ماشینی

گلیم فرش ماشینی به نسبت انواع گلیم فرش دستباف قیمت مناسب‌تری دارد و همین امر سبب شده است تا گرایش به خرید آن بیشتر باشد. انواع نقشه گلیم برجسته را در این فرش‌ها می‌بینید. از طرفی به علت سرعت و راحتی بافت، گلیم فرش ماشینی دارای تنوع بیشتری است و برای هر نوع دکوراسیونی می‌توانید از مدل‌های متنوع آن استفاده کنید.

Comments

Popular posts from this blog

راهنمای خرید کلاژ فرش دستباف

علت زردی فرش پس از شست و شو چیست؟