علت زردی فرش پس از شست و شو چیست؟

 احتمالاً بارها مشاهده کرده‌اید که پس از شستشوی فرش، لکه‌های زردی بر روی آن ایجاد می‌شود. ممکن است این لکه‌ها نه تنها ظاهر فرش را دستخوش تغییر قرار دهند و برای مدتی طولانی روی آن بماند و شما را از شستن فرش پشیمان کند. باید بدانید که دلیل زردی فرش بعد از شستشو چیست؟ بدون شک برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. رفع زردی ریشه فرش نیز امکان پذیر است؛ اما باید بدانید برای از بین بردن زرداب فرش چه باید کرد؟ در ادامه به بررسی این مشکل و راهکارهای حل آن می‌پردازیم.

علت زردی فرش پس از شست و شو چیست؟

قبل از هر چیز باید ببینیم که دلایل زردی فرش بعد از شست و شو چیست؟ البته ممکن است با دو مشکل مواجه شوید یکی این که قسمت‌های پرز فرش تغییر رنگ دهند و مشکل شایع‌تر، زردی ریشه فرش است. در اصل دلیل اصلی ایجاد این مشکل ماندن آب در فرش است. به علاوه به دلیل وجود آلودگی‌هایی که در فرش بوده و کاملاً تمیز نشده است، پس از خشک شدن و بخار آب، آلودگی‌ها روی فرش به جای می‌مانند.

فروشگاه: خرید فرش ماشینی

دلایل زردی فرش بعد از شست و شو

ماندن آب و آلودگی در فرش

پس یکی از مهم‌ترین دلایل زردی فرش بعد از شستشو این است که احتمالاً پس از شستشوی کامل فرش، آن را به خوبی خشک نکرده‌اید. البته این مشکل در قالیشویی‌ها کم تر اتفاق می‌افتد. به همین علت بهتر است کار شستشوی فرش را به قالیشویی بسپارید؛ به خصوص اگر در شستن فرش حرفه‌ای نیستید. معمولاً چون در خانه با پارو و یا به صورت دستی فرش خشک می‌شود، رفع زردی ریشه فرش بارها باید صورت گیرد و زرد شدن آن پس از خشک شدن فرش بیشتر به چشم می‌خورد.

مواد شوینده نامناسب

البته گاهی اوقات مواد شوینده نیز بر زرد شدن فرش بعد از شستشو تأثیر دارند. برخی از این مواد حالت اسیدی دارند و رنگ فرش را دچار تغییر می‌کنند. همین عامل هم سبب می‌شود تا رنگ در قسمت‌های مختلف آن جمع شده و ظاهر فرش را دچار ایراد کند.

روش های جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش در هنگام شست و شو

با توجه به اینکه از بین بردن زردآب فرش خیلی مهم است، پس ابتدا باید سعی کنید که این مشکل ایجاد نشود. پس باید سعی کنید که ابتدا روش های جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش در هنگام شستشو را بدانید و بدانید که چه کار کنید تا رنگ فرش تداخل پیدا نکند.

خشک کردن کامل فرش و آبگیری آن

همان‌طور که گفته شد، دلیل اصلی زردی فرش، ماندن آب در آن است و این مشکل بیشتر در شستشوهای خانگی پیش می‌آید. در قالیشویی‌ها، خشک کن ماشینی که برای شستشوی فرش وجود دارد به کار گرفته می‌شود و پس از شستشو، آن را در دیگ‌های بزرگ قرار می‌دهند و به سرعت می‌چرخد. همین امر سبب می‌شود تا آب فرش به طور کامل گرفته شود؛ اما در خانه اگر کار شستشوی فرش را انجام می‌دهید، باید با پارو به طور کامل آب فرش را بگیرید و بدین صورت آن را خشک کنید.

شستشوی ریشه فرش پس از آبگیری

از طرفی هنگامی که برای خشک شدن فرش آن را روی دیوار و یا طناب می‌اندازید، آب از آن خارج شده و به سمت ریشه‌های فرش می‌آید، یکی از روش های جلوگیری از زرد شدن ریشه فرش در هنگام شستشو علاوه بر خشک کردن؛ شستشوی ریشه فرش در این مواقع به صورت جداگانه است. پس مقداری مواد شوینده و سفید کننده را بعد از گرفته شدن آب فرش با هم مخلوط کنید و ریشه‌های فرش را با آن بشویید. بدین صورت اگر زرداب فرش در آن مانده باشد، تمیز خواهد شد.

رفع گرد و غبار قبل از شستشوی فرش

بهتر است قبل از اینکه فرش را بشویید، گرد و غبار آن را بگیرید. جارو زدن یا تکاندن فرش می‌توانند در این زمینه به شما کمک شایانی بکند تا آلودگی کمتری در فرض وجود داشته باشد و سریع‌تر تمیز شود. پس یکی از راهکارهای رفع زردی ریشه فرش و پرز آن، غبارتکانی قبل از شستشو است.

Comments

Popular posts from this blog

گلیم فرش آشپزخانه

راهنمای خرید کلاژ فرش دستباف