راهنمای خرید کلاژ فرش دستباف

 اگر شما نیز جزء افرادی هستید که سوال فرش کلاژ چیست؟ در ذهن شما به وجود آمده، مسیر را درست انتخاب کرده‌اید، با ما همراه باشید زیرا توضیحات کاملی پیرامون فرش کلاژ دستباف و همچنین فرش کلاژ ماشینی در این مطلب ارائه می‌کنیم. کلاژ فرش را می‌توان فرش چهل تکه یا Patchwork rug هم نامید. کلاژ فرش دستباف معمولا به فرش‌هایی اطلاق می‌شود که از کنار هم قرار گرفتن تکه‌هایی از فرش‌های مختلف تولید می‌شوند. شاید افرادی که آشنایی با صنعت فرش دستباف ندارند، این کار را کمی غیر طبیعی بدانند اما در صنعت قالی بافی فرش‌های کلاژ از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. طرح و نقش این فرش‌ها می‌تواند نشان دهنده فرهنگ و هنر و همچنین خلاقیت‌های بافنده فرش باشد. معمولا فرش دستباف کلاژ از رنگ‌های متنوعی برخوردار است، زیرا فرش‌هایی که برای تهیه فرش کلاژ برش داده می‌شوند، ممکن است از مناطق مختلفی از کشور تهیه شده باشند. رنگ فرش‌ها نیز در هر منطقه‌ای از کشور متفاوت است. زیرا از رنگ‌های طبیعی برای فرش‌های دستباف استفاده می‌شود و در هر منطقه‌ای ممکن است امکان تولید نخ با رنگ‌های خاصی وجود داشته باشد.

انواع فرش کلاژ و نحوه تولید آن ها

فرش چهل تکه یا کلاژ را در دو نوع کلی می‌توان تقسیم بندی کرد که در این بخش قصد داریم هر دو نوع یعی فرش کلاژ دستباف و فرش کلاژ ماشینی را معرفی کنیم.

  • فرش کلاژ دستباف

این نوع فرش‌‌ها با هنر دست بافته می‌شوند و به هیچ عنوان از دستگاه دوخت استفاده نمی‌شود. برای تولید این نوع فرش باید چندین فرش معیوب که دچار پارگی یا سوختگی شده‌اند را از سراسر کشور تهیه کرد. ابتدا فرش‌ها باید به خوبی شستشو داده شوند. شستشوی این فرش ها باید به طور کاملا اصولی انجام شود. اگر از مواد شوینده غیر مجاز استفاده شود ممکن است رنگ فرش‌های دستباف با مشکلاتی مواجه شود. پس از شستشوی کامل فرش‌ها می‌توان از تکنیک‌های رنگرزی برای احیای رنگ فرش‌ها استفاده کرد. با توجه به دست دوم بودن فرش‌ کلاژ دستباف، احتمالا رنگ آنها شادابی و طراوت یک قالی نو را ندارد. با استفاده از تکنیک‌های رنگرزی می‌توان رنگ و روی فرش ها را مثل روز اول زیبا و با طراوت کرد. سپس با ابزار مخصوص برش‌های مناسبی را انجام داد. پس از این کار تکه‌های برش خورده در کنار هم مونتاژ می‌شوند و سپس با کمک چسبی مخصوص شکیل می‌شوند. حال می‌توان طرح نهایی فرش را مشاهده کرد و اگر مشکلی در برش‌ها وجود داشته نیز مشخص شده و به راحتی می‌توان مشکل را برطرف کرد. اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد، می‌توان دوخت تکه‌ها به همدیگر را آغاز کرد. پس از تکمیل شدن دوخت فرش می‌‌توان یک آستر از چرم نیز پشت آن دوخته تا هم دوام فرش بیشتر شود و هم بر روی سطوحی مثل سرامیک و پارکت جمع نشود.

مطالب بیشتر: راهنمای خرید فرش آشپزخانه

معرفی انواع فرش کلاژ

  • فرش کلاژ ماشینی

فرش چهل تکه ماشینی ممکن است در ظاهر با کلاژ  فرش دستباف شباهت داشته باشد، اما روش تولید آن تفاوت‌های زیادی با نوع دستباف دارد. برای تولید کلاژ فرش ماشینی ابتدا طراح با استفاده از نرم افزارهای مخصوص طرحی را آماده می‌کند. پس از این که طرح تکمیل شد، نوبت به دوخت فرش توسط ماشین‌های فرش بافی می‌رسد. این ماشین‌ها نقشه را دریافت می‌کنند و در مدت زمان کوتاهی فرش را با همان ظرافتی که در نقشه وجود دارد، می‌بافند. امکان وجود تنوع در فرش‌های ماشینی چهل تکه بیشتر از نوع دستباف است، زیرا در فرش‌های ماشینی هر طرحی را که طراح پیاده کند، ماشین فرش بافی می بافد اما برای تولید فرش کلاژ دستباف باید به داشته‌ها نگاه کنیم. چه فرش‌هایی با چه طرح و رنگی در اختیار داریم تعیین کننده طرح و رنگ کلاژ فرش دستباف می‌باشد.

تفاوت فرش چهل تکه ماشینی و دستباف چیست؟

از تفوت‌های اصلی که برای فرش‌های چهل تکه ماشینی و دستباف می‌توان معرفی کرد، استفاده از ماشین آلات فرش بافی است. معمولا برای فرش‌های دستباف از هیچ نوع ماشینی استفاده نمی‌شود و همه مراحل به صورت دستی انجام می‌شوند. این در حالی است که در تولید فرش‌های ماشینی دست بشر هیچ گونه دخالتی ندارد. طراحی و تولید فرش‌های چهل تکه ماشینی به کمک کامپیوتر و ماشین فرش بافی انجام می‌شود.

مزایای استفاده از  فرش کلاژ

یکی از مزایای استفاده از فرش کلاژ، سازگاری آن با انواع دکوراسیون منزل است. هیچ فرقی نمی‌کند که دکوراسیون داخلی منزل شما از نوع مدرن است یا کلاسیک، در هر صورت نقش‌های متنوع فرش چهل تکه می‌تواند زیبایی خاصی به دکوراسیون ببخشد. این موضوع باعث شده تا در سال‌های اخیر استفاده از فرش کلاژ بسیار بیشتر از قبل شود. یکی دیگر از مزای استفاده از کلاژ فرش، تنوع طرح و رنگ آنها است. این موضوع باعث می‌شود تا با سلیقه‌های مختلف سازگاری کامل داشته باشد.

معرفی کلاژ فرش پوست و چرم

کلاژ فرش پوست و چرم همانطور که از اسم آن پیداست، فرشی است که از ترکیب پوست و چرم ساخته می‌شود. با توجه به اینکه هم پوست و هم چرم بسیار نازک‌تر از فرش هستند، لذا این نوع کلاژ قابلیت استفاده برای نشستن ندارد و فقط جنبه تزئینی دارد. زیبایی منحصربه‌فرد باعث شده تا استقبال بسیار خوبی از این فرش‌ها شود.

مطالب بیشتر: راهنمای خرید فرش شگی

لیست قیمت پرفروش ترین مدل های فرش کلاژ

قیمت فرش دستباف کلاژ

قیمت فرش دستباف کلاژ معمولا به قدمت فرش‌های استفاده شده برای تولید فرش کلاژ بستگی دارد. معمولا فرش‌هایی که از ابریشم تولید می‌شوند، قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش‌ها دارند. البته ابعاد فرش نیز در قیمت تمام شده تاثیر گذار هستند برای مثال پادری کلاژ دستباف قیمت کمتری نسبت به فرش کلاژ گلیم دارد، زیرا ابعاد پادری بسیار کوچک است.

راهنمای خرید کلاژ فرش دستباف

خرید اینترنتی کلاژ فرش دستباف برای افرادی که می‌خواهند با بهترین قیمت و به راحت ترین شکل ممکن فرش کلاژ دستباف را تهیه کنند، بهترین گزینه به شمار می‌رود. فروشگاه اینترنتی ایران راگ توانسته با عرضه انواع مدل‌های فرش چهل تکه به ابعاد مختلف، به شما همراهان عزیز کمک کند تا خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنید.

مطالب بیشتر: بهترین فروشگاه فرش در ایران


منبع 

Comments

Popular posts from this blog

گلیم فرش آشپزخانه

علت زردی فرش پس از شست و شو چیست؟